Naast de dagelijkse uitdagingen hebben bedrijf er een nieuwe uitdaging bij gekregen. Hoe ga ik om met de gespannen goederenmarkten, extreme prijsstijgingen en verstoorde supply chains.
Tekort aan grondstoffen en non-stop verstoringen van de supply chain
Veel grondstoffen zijn vorig jaar van de ene op de andere dag schaars geworden. Het grondstoffentekort begon al in het voorjaar van 2020 met corona gerelateerde producten als alcohol voor handdesinfectie.
In de loop van 2021 verslechterde de situatie drastisch door verstoorde goederenstromen, overmacht, quarantainemaatregelen bij producten en distributeurs en andere beperkingen. Bijna alle grondstoffen werden schaars, niet alleen alcoholen. Bekend zijn natuurlijk het tekort aan computer chips, die op heel veel producten zijn invloed heeft.
Inmiddels heeft het tekort nieuwe dimensies gekregen. Sommige producten zijn bijvoorbeeld pas over 8-12 maanden leverbaar of helemaal niet meer. Terwijl de meeste producten, zij het met een hogere prijs altijd nog wel te vinden waren. Om de uitdaging compleet te maken hebben we nu ook nog eens te maken met een Russische invasie van Oekraïne. Waardoor handelsroutes bijvoorbeeld vanuit Japan door en over Rusland niet langer mogelijk zijn.
De grootste uitdaging voor inkopers is op dit moment de producten sowieso binnen te krijgen en dan het liefst ook nog tegen een acceptabele prijs. “Dat is waar wij en onze relaties op dit moment mee te maken hebben.”
Prijsstijgingen en schaarste vereisen meer communicatie met klanten
In november 2020 kwamen ook de rederijen zwaar onder druk te staan. Dienovereenkomstig stegen de prijzen voor invoer drastisch. De kosten van een container in China stegen tot tien keer.
Klanten die dicht bij de markt staan en regelmatig aankopen doen, kennen de achtergrond van de prijsstijgingen. Klanten die slechts twee of drie keer per jaar een machine maken of en een nieuw project starten, zien deze sprongen echter minder goed aankomen. Prijsstijgingen van 20 tot 30 procent binnen enkele maanden kunnen zij niet bevatten of komen er achter dat de levertijd van normaal op voorraad zijnde artikelen naar een levertijd van 8 maanden zijn gegaan.
Met de eerste lockdown begin 2020 rees de vraag hoe je leveranciersrelaties goed kan blijven onderhouden zonder elkaar persoonlijk te ontmoeten. Tot dan toe was het onderwerp videoconferencing bijna taboe. Nu moest de overstap onvermijdelijk snel gemaakt worden, wat zeker een uitdaging was voor alle betrokkenen. “Vroeger was de spanning tijdens videoconferenties nog erg voelbaar. Inmiddels is online vergaderen een vast onderdeel geworden van het dagelijks leven, al zal het nooit het persoonlijke contact kunnen vervangen.
Hoe nu verder
De huidige situatie is nog niet zomaar opgelost en vergt heel veel creativiteit van de ondernemer om zijn proces door te laten lopen en wat zou je kunnen doen:
Wachten tot de productie weer genormaliseerd is? Deze optie lijkt mij persoonlijk op dit moment niet duurzaam, omdat voor veel leveranciers niet duidelijk is wanneer ze weer “normaal” kunnen leveren. Deze situatie gaat nog vele maanden en misschien wel jaren duren.
Nieuwe leveranciers zoeken? Dit is op de korte termijn misschien nog een optie. Maar de standaard artikelen zullen ook hier snel niet meer voorradig zijn. Sommige specialistische leveranciers zijn wel wat creatiever in oplossingen, waardoor je met een kleine ombouw op de korte termijn nog wel verder kunt.
Productieplanning onder de loep? We zijn allemaal zo gewend dat we een product de volgende dag in huis hebben, maar de nieuwe werkelijkheid is anders. Dus als er mogelijkheden voor zijn, breng in kaart wat je jaar behoefte is en plaats daar vast een order voor. Maar breng ook in kaart wat de spare parts zijn voor je machinepark. Het komt nu al voor de productieprocessen voor langere tijd stil staan omdat er een onderdeel van een paar honderd euro niet voorradig is.
Wat kan de engineeringshop.nl en Mol IA hierin betekenen
Ook wij lopen helaas tegen deze beperkingen aan, maar…..
- Voor een aantal klanten hebben we al heel snel vorige jaar een afroep order kunnen plaatsen voor Mitsubishi Electric producten, zodat er op korte en midden lange termijn een standaard voorraad voor ze word bijgehouden.
- Voor een aantal klanten zijn we binnen hun machinepark de besturingssystemen in kaart aan het brengen. Zodat we nu alvast spare parts kunnen gaan bestellen.
- Verder adviseren we klanten om te werken naar een oplossing, waarvan de artikelen nog wel op voorraad zijn of sneller geleverd worden.
Het is allemaal verre van ideaal, maar door onze krachten te bundelen en verder te kijken dan naar wat we gewend waren komen de meeste klanten wel tot een oplossing.
Behoefte om eens verder te praten over mogelijke oplossing, neem dan gerust contact met ons op.
Robin Mol
0229-855762
robin.mol@mol-ia.nl
www.engineeringshop.nl