Het is dinsdag. Ik open mijn inbox en zie een e-mail van een vrachtschip op zee dat startproblemen heeft met één van de drie generator motoren. Heel erg onhandig en risicovol maar lang leven het digitale tijdperk 😉 Lees even mee:
“Dear sir/madam, good day,
Our managed vessel Norgas Invention is experiencing starting problem with CAT 3508 GENSET engine due to starting signal from Caterpillar control PLC (MITSUBISHI) is too short (less than 3 seconds). Starting from local panel is successful without any problem. Engine maker Caterpillar recommended us to seek assistance from engineering company with Mitsubishi knowledge to fix the problem. Vessel will arrive at Terneuzen, Netherlands. We humbly ask you provide remote assistance and/or attendance on board in Terneuzen to fix the problem. Your soonest reply will be much appreciated.”
Spoedje
We kijken er niet meer van op, dit soort aanvragen en weten inmiddels dat een relatief kleine klus als deze meestal anders uitpakt. Zeker als het om grote schepen gaat. Zo’n aanvraag komt meestal niet van het schip zelf maar van een tussenpersoon aan wal, die geen zicht heeft op de actuele situatie. Dus prio 1 is dat we heel goed doorvragen om zoveel mogelijk informatie over het probleem en het besturingssysteem te verzamelen. Want, hebben we de benodigde onderdelen in huis of moet er met spoed iets worden besteld? En hoeveel tijd hebben we precies?
Flexibel
In dit geval hebben we, zoals het er in eerste instantie uitziet, 48 uur om ons voor te bereiden. Dat is op zich genoeg maar het vergaren van informatie gaat over verschillende schijven en in gebrekkig Engels. Dat op zich levert al enige vertraging op. Verder heb je nog te maken met randvoorwaarden zoals de toegang tot het complex van Dow Chemical midden in de nacht. Gelukkig houden we wel van een uitdaging en begrijpen als geen ander dat de productie niet stil mag vallen of in ieder geval zo kort mogelijk. Ik zal je eerst nog iets meer vertellen. Want waar gaat het nu precies over? In deze case gaat het over de besturing van de motor van een generator. Ze hebben er van de drie maar twee nodig (één spare). En je gaat er niet vanuit, maar zou er nóg een motor uitvallen, dan hebben we een schip 137 meter lang gevuld met aardgas zonder voldoende stroom op volle zee. En dat risico wil je zeker niet lopen.
Klant blij, wij blij
In deze case werd onze flexibiliteit ernstig op de proef gesteld omdat het schip uiteindelijk drie dagen later dan gepland ‘s nachts om 01.00 uur aanmeerde in Terneuzen. Wij hadden op dat moment een time frame van 12 uur waarin de klus moest worden geklaard. In het donker, op het enorme terrein van Dow Chemical was het even zoeken waar we naar toe moesten. Het is maar goed dat zo’n bootje niet heel snel te missen is. Zelfs niet in het donker. Eenmaal aan boord van het schip kon, met alle voorbereiding die we hadden gedaan, het probleem redelijk snel worden opgelost. Dus ook binnen de beperkte tijd die we hadden. Diagnose gesteld aan PLC systeem, waarom storing optrad bij het starten van de generator. PLC besturing uitgesloten en samen met motoren leverancier oplossing verzorgd. Een tevreden klant voer weer richting zee, op naar een volgende bestemming. En dat geeft een kick. Het is echt gaaf als alles uiteindelijk samenkomt. Als het lukt!
Ook ervaring met zulke uitdagingen, vragen of opmerkingen….laat ze hier achter. We zijn benieuwd naar je reactie.
Erwin Mol
Technisch Directeur
Mol Industriële Automatisering BV