Software Engineer robots AutoStore magazijn Mol IA

Uit het leven van een Software Engineer Vol.3

Maandagochtend 8.00 uur. Ik kom aan op de parkeerplaats van een nieuwe klant. Nieuwe mensen, nieuwe technieken en een andere tak van sport. Geen idee wat mij dit keer weer te wachten staat maar dat ga ik binnen enkele minuten meemaken. Leuk!

De Cloud

Ik heb al veel takken van sport gehad in de industriële automatisering maar logistiek is weer een nieuwe, spannend dus. Vandaag begin ik bij Reesink Logistic Solutions (afgekort RLS). RLS houdt zich bezig met ongeveer alles op het gebied van (automatische) magazijnen. Mijn opdracht is duidelijk. We gaan bij een klant een AutoStore magazijn bouwen en daarbij maatwerk software leveren. Maar wat is eigenlijk een AutoStore? Gelukkig kan mijn nieuwe collega mij dat meteen laten zien, RLS beschikt namelijk over een demonstratie opstelling. AutoStore blijkt een grote kubus te zijn met allemaal bakjes die op elkaar gestapeld zijn met daarin verschillende producten. Boven op het grid (zoals het in vaktermen heet) rijden kleine robots die uit de kubus bakjes opgraven. Het bakje met het juiste product wordt dan door het robotje naar de operator gebracht. Briljant toch?

Omdat de software afdeling van RLS omkomt in het werk en een helpend handje meer dan gewenst is, is het aan mij de taak om een deel van deze software te schrijven. Dit is voor RLS het eerste project waarbij de software in de Cloud gaat draaien. Voor mij nieuw maar ook voor RLS. Normaal staat de hardware (servers e.d.) op locatie waardoor netwerk problemen eigenlijk nooit voorkomen. Maar nu bepaalt de internetverbinding of het wel of niet gaat lopen.

De opbouw van de software

RLS is al een tijdje bezig over te stappen naar een andere manier van software opbouwen.  RLS gaat steeds meer over naar service georiënteerde architectuur waarbij er meerdere services opgestart zijn in plaats van één Windows applicatie. Hiermee wordt de besturing makkelijker te beheren, meer modulair en flexibeler. Dit wordt verder uitgebreid door dit project. Ik zorg ervoor dat bepaalde delen van de software worden omgezet. Gelukkig heb ik de toegang tot een simulator waarmee ik mijn software kan testen. Na wat gepuzzel en ‘debuggen’ lijkt het bij de simulator allemaal te werken, maar dit geeft natuurlijk geen garantie voor de praktijk. De opleverdatum komt steeds dichterbij en de spanning of het straks in de live omgeving gaat werken neemt met de dag toe.

De voorbereiding

Nu de software is omgebouwd en klaar is om gebruikt te worden gaan we alles voorbereiden. De software zetten we op de server en we proberen even of we overal bij kunnen komen en of de standaardinstellingen worden gemaakt. Alles ziet er goed uit, de Cloud lijkt nog geen problemen op te leveren en daar ben ik erg blij mee:)

De oplevering deel 1

Om 8.30 uur rijd ik het terrein op bij de klant waar we de software in gaan zetten. We zijn een half jaar bezig geweest met ontwikkelen, vergaderen en bouwen van klant specifieke wensen. Vandaag gaat het gebeuren, we gaan live. Spannend, maar vooral ontzettend leuk. Al die uren programmeren en testen gaan er hopelijk vandaag voor zorgen dat de AutoStore vlekkeloos gaat draaien. Nog even in mijn hoofd alle stappen doorlopen. Zie ik niets over het hoofd? Wat is de volgorde? En dan gaan we beginnen. Ik begin altijd met het maken van een back-up, dus nu ook. Er zijn 10.000 bakken in het magazijn gezet en als de data van deze bakken weg is kunnen we het weer opnieuw invoeren, bakje voor bakje… Dit willen we natuurlijk niet want dat kost een week extra tijd. Vervolgens gaan we langzaam opstarten. Eerst het serverdeel en dan de ‘terminals’. Voor de duidelijkheid: de server staat in de Cloud en de terminals zijn de pc’s die bij de poorten staan, waar de producten gepakt worden. Na hier en daar wat aanpassingen in de instellingen, lijkt het allemaal te werken. Deel 1 loopt.

De oplevering deel 2

De applicaties zijn opgestart, de services lopen en nu is het tijd voor het grote moment: de eerste order.  De eerste order komt netjes binnen en dan beginnen de robots te rijden. Dit moment is super! Eindelijk zie ik de software in het echt werken en dat geeft een kick! Dit is wat softwareontwikkeling in de industriële automatisering zo ontzettend leuk maakt. Na uren zweten op de software, het leren van nieuwe dingen en de spanning voor de oplevering rijd ik met een goed gevoel bij de klant weg. Ook dit was weer een super ervaring die ik niet had willen missen.

Voor RLS is dit het eerste AutoStore project dat in de Cloud draait. Een paar maanden na de oplevering zijn wij (RLS) het er allemaal over eens, de AutoStore van RLS draait feilloos in de Cloud.

 

Wil je meer weten? Of heb je een andere reactie? Ik hoor graag van je,

 

Martin
Software engineer
Mol Industriële Automatisering

Meer verhalen van onze engineers: klik hier

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *