Honda fabriek in Engeland

Uit het leven van een PLC Sofware Engineer Vol.2

Zo kan het ook. Soms sta je als PLC Software Engineer voor de meest heftige uitdagingen, ben je enorm lang in de weer. Wikken, wegen, uitrekenen, overleggen, terug naar de tekentafel, opnieuw rekenen, overleggen, met het zweet op je voorhoofd, wat is het beste? En soms is het een piece of cake 😉

Candy Trip

Samen met onze klant “Honda UK factory” hadden we een oplossing bedacht om het gebruik van hun automotor hijssysteem veiliger te maken. Spannend was, dat als één van de hijsmotoren zou vastlopen of wanneer er een voedingskabel losgetrokken zou worden er een kans zou zijn dat de automotor uit de takel zou vallen. Dit omdat de andere hijsmotor rustig zou doordraaien. Er waren diverse mogelijkheden, maar de oplossing waar de klant het meest in zag was, op elke hijsmotor-as een encoder te monteren die de rotaties telde. Hiermee konden we het systeem in storing laten gaan door te kijken naar het verschil tussen de omwentelingen van de linker en rechter hijsmotor.

Smile

Nadat de PO (orderbevestiging) van de klant binnen was, heb ik de elektrotechnische tekeningen aangepast naar de wensen van onze klant en de benodigde onderdelen besteld. En natuurlijk ook de software voorbereid en getest. Dit gaf nog wel wat problemen want hieruit bleek 1 van de encoders kapot te zijn. Better safe than sorry J Dus gelukkig hadden we een reserve encoder besteld en ging ik met een gerust hart op weg naar UK.

Vrijdagochtend

Na een lekker ontbijt in mijn hotel in de buurt van de Honda fabriek ga ik op pad. Samen met een collega uit Engeland loop ik de Hondafabriek binnen voor de voorbereidende meeting voor het weekend. In no-time zijn we klaar en sta ik om 12:00 uur alweer bij de auto. Na een snelle blik op Google Maps zie ik dat ik in de buurt van Oxford ben, dus dat wordt een middagje site seeing.

Zaterdagochtend

Vandaag gaat het gebeuren. Om 06:00uur de start van de ombouw. Mijn Engelse collega monteert de encoders achterop de motors, terwijl ik druk bezig ben om de PLC om te wisselen voor een groter type met meer I/O (voor de leken onder ons: in-en uitgangen). Nadat we alles mechanisch en elektrisch hebben aangesloten en de software is geladen, testen we alles uitvoerig, voor zover we dit handmatig kunnen doen. Je gelooft het niet maar om 14:00 uur is de klus al geklaard. So far, so good. Maar natuurlijk blijven we standby en staan we op maandagochtend naast de productielijn. Dus de rest van de zaterdag en zondag breng ik weer site seeing door. Dit keer ga ik de zuidwest punt van Engeland bekijken. En zondagavond ben ik weer op tijd in het hotel, vlakbij de fabriek, in afwachting van wat er de volgende dag gaat gebeuren.

Maandagochtend

Ik sta klaar in de fabriek om eerste hulp te verlenen, maar zonder ook maar één probleem of uitdaging wordt de lijn opgestart. Alles loopt op rolletjes. Klant blij, ik blij. Een zeer geslaagde klus. Tijd om weer naar huis te gaan.

 

Herkenbaar? Laat je bericht achter. Ik vind het leuk van je te horen,

Jeremy
PLC Software Engineer
Mol Industriële Automatisering

Lees ook: Uit het leven van een PLC Software Engineer Vol. 1

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *